
Skolekursus 7
Dig selv som fagperson i skolen
Indhold
Modul 8
OBS! Kurset er fordelt over to dage
​
Dette kursus sætter eksklusivt fokus på den enkelte som fagperson i den miljøterapeutiske praksis.
​
Vi arbejder med, hvordan man kan bruge sig selv professionelt og troværdigt i sin rolle, anvende en mentaliseringbaseret tilgang og styrke evnen til selvagens og selvrefleksion.
​
Formålet med dagene er at støtte fagpersonerne i at stå stærkt, både i samspil med elever, kolleger og i tværfaglige sammenhænge – og samtidig bevare et bæredygtigt fagligt engagement.
Vi vil igennem refleksion, teori og praksisøvelser sætte lys på os selv som fagpersoner og undersøge, hvordan vi påvirker og påvirkes i samspillet med andre. Vi arbejder med begreber som:
​
-
Pseudomentalisering – når vi tror, vi mentaliserer, men i virkeligheden handler ud fra egne antagelser.
​
-
Selvsupervision – hvordan vi kan udvikle en indre refleksiv praksis og blive vores egen bedste faglige sparringspartner.
​
-
Egenregulering og stresshåndtering – hvordan vi bevarer ro, nærvær og refleksion i pressede situationer.
​
-
Holdindsats og samarbejde – hvad det vil sige at være “på hold”, bidrage aktivt og navigere i tværfaglige samarbejder med faglig tydelighed.
​
-
Gruppeledelse og dynamikker – hvordan vi kan tage lederskab i fællesskaber og skabe udviklende miljøer.
​
Undervejs arbejder vi med konkrete øvelser og refleksionsspørgsmål, der understøtter forebyggelse af omsorgstræthed og udbrændthed. Deltagerne inviteres til at se sig selv “udefra” – både som individ og som en del af en større faglig kontekst.

